چرا جراحی لثه برای ایمپلنت انجام می شود؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
20 فروردین 1403

چرا جراحی لثه برای ایمپلنت انجام می شود؟

بسیاری از مردم تنها زمانی به جایگزینی دندان های از دست رفته فکر می کنند که به فکر کاشت ایمپلنت هستند. به این ترتیب، آنها ممکن است قبل یا علاوه بر کاشت ایمپلنت دندان، مجبور شوند جراحی لثه را برای ایمپلنت دندان انجام دهند. در برخی موارد، پیوند استخوان نیز ممکن است نیاز به انجام شود تا از دست دادن استخوان مرتبط با دندان های از دست رفته جبران شود. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا جراحی لثه برای ایمپلنت انجام می شود؟ در این مقاله به بررسی کامل جراحی لثه برای کاشت ایمپلنت می پردازیم.

فهرست محتوای صفحه :

جراحی لثه یا پیوند لثه چیست؟

پیوند لثه نوعی جراحی دندان است که بیماری تحلیل لثه را درمان می ‌کند، در این عمل، لثه ‌ها از دندان ‌ها جدا می ‌شوند و ریشه‌ های زیرین آن نمایان می ‌شود. ریشه های دندانی که در معرض دید قرار دارند، خطر پوسیدگی دندان، حساسیت و تحلیل استخوان اطراف دندان را افزایش می دهند. پیوند لثه جایگزین بافت از دست رفته اطراف دندان می شود و سلامت کلی دهان شما را بهبود می بخشد. جراحی پیوند لثه معمولا توسط پریودنتیست (متخصص لثه) انجام می شود.

کاشت دندان موجب زیبایی، راحتی، بازسازی شکل، تکلم و سلامت بیمار می شود. ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

چه کسانی نیاز به پیوند لثه دارند؟

در صورت ابتلا به تحلیل لثه، دندانپزشک شما احتمالا پیوند لثه را توصیه می کند. در بسیاری از موارد، عقب نشینی لثه ها نشانه بیماری شدید لثه است، اما افراد از نظر ژنتیکی نیز می توانند مستعد نازک شدن لثه باشند. همچنین در صورت مسواک زدن بیش از حد و به صورت تهاجمی، ممکن است دچار تحلیل لثه شوید.

پیوند لثه بر روی بیمارانی انجام می شود که لثه هایشان عقب نشینی کرده و ریشه دندان ها نمایان شده است که معمولاً به دلیل بیماری لثه است. در طول پیوند لثه، بافت نرم از محل دیگری در دهان برداشته می ‌شود و در ناحیه لثه که در آن فرورفتگی رخ داده پیوند می ‌شود. سه نوع مختلف پیوند لثه وجود دارد که عبارتند از:

  • پیوند مستقیم لثه: بافت مستقیماً از سقف دهان برداشته شده و به ناحیه لثه متصل می شود.
  • پیوند بافت همبند: یک فلپ بر روی سقف دهان شما بریده می شود و بافت از زیر فلپ برداشت می شود. بافت برداشت شده به عنوان بافت همبند زیر اپیتلیال شناخته می شود و به بافت لثه بخیه می شود. فلپ سقف دهان شما نیز به سمت پایین دوخته شده است.
  • پیوند ساقه (جانبی): بافت از سایر بافت های لثه در اطراف ناحیه ای که نیاز به پیوند دارد، پیوند می شود.

کاندیدهای ایده آل برای ایمپلنت های دندانی دارای لثه های سالمی هستند که محکم به دندان ها چسبیده باشند. متأسفانه، بسیاری از افراد به بیماری لثه مبتلا هستند و اغلب درجاتی از تحلیل رفتن لثه دارند. حتی افرادی که مبتلا به بیماری لثه نیستند ممکن است به دلیل عوامل دیگری مانند مسواک زدن بیش از حد، وضعیت دندان ها، ساییدن یا فشردن دندان ها، ژنتیک یا ضربه به بافت لثه دچار تحلیل لثه شوند. صرف نظر از علت، تحلیل رفتن لثه خطر شکست ایمپلنت دندان را افزایش می دهد.

چرا جراحی لثه برای ایمپلنت انجام می شود؟

به همین دلیل، دندانپزشک شما به احتمال زیاد پیوند لثه را قبل از عمل ایمپلنت دندانی شما در صورت ابتلا به تحلیل لثه توصیه می کند. اگر نیاز به کشیدن یک یا چند دندان قبل از کاشت ایمپلنت دارید، احتمالاً دندانپزشک ایمپلنت شما پیوند لثه را نیز همزمان انجام خواهد داد. انجام پیوند لثه بلافاصله پس از کشیدن دندان از عقب نشینی بیشتر بافت لثه جلوگیری می کند و به حفظ توده استخوانی موجود کمک می کند. هر دوی این موارد برای موفقیت ایمپلنت دندان ضروری هستند و این رویکرد نتایج درمانی بهتری را به همراه دارد.

مزایای جراحی لثه چیست؟

پیوند بافت لثه مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال، آنها می توانند:

  • خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش می دهد.
  • خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را کاهش می دهد. (ریشه های دندان در معرض پوسیدگی آسیب پذیر هستند.)
  • کاهش حساسیت دندان ها
  • ظاهر لبخند خود را بهبود بخشید.

خطرات یا عوارض جراحی پیوند لثه چیست؟

عوارض بعد از جراحی پیوند لثه غیر معمول است، اما ممکن است رخ دهد. عوارض احتمالی عبارتند از:

  • عفونت
  • خون ریزی بیش از حد.
  • رد پیوند لثه (شکست).

اگر متوجه خونریزی شدید، چرک یا هر چیز دیگری که درست به نظر نمی رسد، فوراً با جراح و متخصص ایمپلنت خود تماس بگیرید.

چرا جراحی لثه برای ایمپلنت انجام می شود؟

قبل از پیوند لثه چه اتفاقی می افتد؟

اگر دندانپزشک شما مشکوک باشد که شما نیاز به پیوند لثه دارید، شما را برای معاینه به متخصص پریودنتیست ارجاع می دهد. پریودنتیست شما سلامت لثه های شما را بررسی می کند و پلاکت های اطراف دندان های شما را اندازه گیری می کند. آنها همچنین بررسی خواهند کرد تا ببینند چه مشکلاتی در اطراف دندان هایتان ارید.

بسته به شدت وضعیت شما، پریودنتیست شما ممکن است بخواهد مشکلات لثه تان را کنترل کند یا ممکن است توصیه کنند که جراحی پیوند لثه را ادامه دهید. پریودنتیست شما گزینه های درمانی شما را به طور مفصل در طول مشاوره با شما در میان می گذارد.

در حین جراحی پیوند لثه چه اتفاقی می افتد؟

تکنیک ها و مواد زیادی برای پیوند لثه دندان وجود دارد. پریودنتیست ها معمولاً بافتی را از سقف دهان شما می گیرند و به ناحیه مورد نظر برای کاشت ایمپلنت منتقل می کنند. در طول جراحی لثه، پریودنتیست شما مراحل زیر را طی می کند:

بی حسی موضعی را به محل جراحی تزریق می کند، این کار دندان ها و لثه های شما را در آن ناحیه بی حس می کند. بسیاری از پریودنتیست ‌ها گزینه‌ های دندان ‌پزشکی آرام‌ بخش را برای راحتی شما ارائه می ‌دهند، از جمله اکسید نیتروژن، آرام ‌بخش خوراکی و آرام‌ بخش IVدر بازدید اولیه حتما در مورد گزینه های خود سوال کنید.

هنگامی که دندان ها و لثه هایتان بی حس شد، پریودنتیست شما یک برش بر روی لثه تان ایجاد می کند. همچنین ریشه دندان های شما را به طور کامل تمیز می کنند.

در مرحله بعد، جراح شما یک برش دیگر روی سقف دهان شما ایجاد می کند و یک بخش کوچک از بافت داخلی را برمی دارد. آنها محل جراحی شده را با استفاده از بخیه یا پانسمان پریودنتال می بندند. (اگر جراح شما تصمیم به استفاده از بافت اهدایی داشته باشد، از این مرحله صرف نظر می کند.)

سپس جراح پیوند لثه را روی ریشه دندان های در معرض دید شما (منطقه فرورفتگی برای کاشت پایه ایمپلنت) قرار می دهد.

در نهایت، جراح بافت لثه شما را در جای خود بخیه می‌ زند. پریودنتیست شما ممکن است از بخیه هایی استفاده کند که خود به خود می افتند و نیازی به کشیدن ندارند.

چرا جراحی لثه برای ایمپلنت انجام می شود؟

نتیجه گیری:

پیوند لثه علاوه بر اطمینان از بهبودی مناسب ایمپلنت های دندانی، برای حفظ زیبایی لبخند شما پس از کاشت ایمپلنت دندان نیز انجام می شود. یکی از مزایای اصلی ایمپلنت های دندانی این است که شبیه دندان های طبیعی هستند و روشی بسیار زیبا برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته هستند. با این حال، زیبایی ایمپلنت‌ های دندانی زمانی که لثه ‌ها عقب می ‌روند و محل اتصال بین پروتز دندان و اباتمنت نمایان می ‌شود، از بین می ‌رود.

انجام پیوند لثه، مقدار مناسبی از بافت لثه را حفظ می کند تا این محل اتصال به درستی در زیر خط لثه پنهان شود. این نه تنها ظاهر جذابی را حفظ می کند، بلکه از تجمع باکتری ها در این محل اتصال نیز جلوگیری می کند. همانطور که می بینید، پیوند لثه یک روش ضروری است که در بیماران مبتلا به تحلیل لثه که می خواهند ایمپلنت دندان قرار دهند، انجام می شود.

پیوند لثه به حفظ توده استخوانی و جلوگیری از تحلیل رفتن لثه در آینده کمک می کند. این امر خطر شکست ایمپلنت را کاهش می دهد و همچنین از عوارض مرتبط با کاشت ایمپلنت های دندانی در معرض دید جلوگیری می کند. اگر لثه ‌های شما عقب ‌رفته است و می‌ خواهید کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهید، با دندانپزشک ایمپلنت خود صحبت کنید تا متوجه شوید پیوند لثه برای شما مناسب است یا خیر.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.