میزان تراشیدن دندان برای لمینت دندان چقدر است؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
28 بهمن 1402

میزان تراشیدن دندان برای لمینت دندان چقدر است؟

لمینت دندان پوسته های نازکی هستند که به صورت جداگانه ساخته شده و به سطح جلوی دندان شما چسبانده می شوند تا مشکلات جزئی زیبایی دندان را اصلاح کنند. ونیرها معمولاً از مواد سرامیکی یا رزین کامپوزیت ساخته می شوند که سپس از طریق چسب مخصوصی به دندان شما چسبانده می شوند. در این مقاله به بررسی میزان تراشیدن دندان برای لمینت دندان چقدر است؟ و انواع روکش و ونیر دندان می پردازیم.

فهرست محتوای صفحه :

لمینت دندان روشی جهت بدست آوردن لبخند زیبا برای بیمار محسوب می شود. لمینت ها از جنس سرامیک یا کامپوزیت می باشند که درخشندگی و سفیدی آنها منجر به زیبایی دندان می شود. انتخاب جنس لمینت بسته به شرایط دندان و نظر دندانپزشک انجام می شود.

تراش دندان و نصب لمینت دندان چگونه است؟

میزان تراش دندان در لمینت های دندانی به میزان بسیار ناچیز و در حد چند میلیمتر است، تراش دندان به دلیل آن است که فضای کافی برای نصب لمینت فراهم گردد. از این رو هیچ گونه آسیبی به مینای دندان وارد نمی شود.

میزان تراشیدن دندان برای لمینت دندا

لمینت دندان درمانی برای بازگرداندن ظاهر طبیعی دندان ها است. برای ایجاد ونیرها، یک قالب پوسته مانند نازک از رزین کامپوزیت یا مواد سرامیکی ساخته می شود. سپس این پوسته از طریق مواد مخصوص به جلوی دندان متصل می شود. هدف از لمینت ها بهبود ظاهر فیزیکی دندان هایی است که آسیب جزئی یا تغییر رنگ داده اند.

فرایند نصب لمینت دندان شامل چه مواردی است؟

چند مورد از مهم ترین مراحل و فرایند نصب روکش دندان عبارتند از:

ویزیت دندانپزشک

در ملاقات اول، ابتدا با دندانپزشک، مشورت خواهید کرد. دندانپزشک دندان های شما را معاینه می کند، به دنبال نشانه هایی از آسیب یا پوسیدگی می گردد و تصمیم می گیرد که آیا روکش درمانی برای شما مناسب است یا خیر. اگر بیماری زمینه ‌ای وجود داشته باشد که دندان ‌های شما را در معرض خطر قرار دهد، مانند بیماری پریودنتال یا شواهد واضحی مبنی بر اینکه شما معمولاً دندان‌ های خود را به هم می ‌سایید یا فشار می‌ دهید، دندانپزشک ممکن است لمینت را توصیه نکند. اما اگر دندان ها سالم باشند و مشکلات دندان ها صرفا جنبه زیبایی داشته باشند، فرآیند ساخت روکش می تواند آغاز شود.

ویزیت اولیه شما از طریق عکس های واضح از دندان ها و سابقه دندانی شما انجام می شود. پس از ورود به کلینیک، یک مشاوره حضوری دیگر برای تایید مناسب بودن شما برای روکش ها انجام می شود.

در طول مشاوره، دندانپزشک خواسته های شما را در مورد اینکه می خواهید لمینت های شما از نظر شکل و رنگ چگونه به نظر برسد، صحبت می کند. آنها همچنین به شما توصیه می کنند که بر اساس نظر حرفه ای آنها هنگام در نظر گرفتن ویژگی های روکش ها (شفافیت، روشنایی و رنگ) چه مدلی طبیعی تر به نظر می رسد.

آماده سازی دندان ها

در مرحله بعد، متخصص دندانپزشکی از ابزارهای دقیق برای تراشیدن لایه خارجی مینای دندان های تحت درمان استفاده می کند. عرض و عمق لایه تراشیده شده تقریباً با لایه روکش اعمال شده مطابقت دارد. در طول این فرآیند از یک بی حس کننده موضعی برای کاهش درد استفاده می شود.

ساخت قالب

پس از آماده شدن دندان ها، دندانپزشک قالبی می سازد تا لمینت هایی را بسازد که مخصوص دندان های شما باشد. سپس قالب به لابراتوار دندانپزشکی خود کلینیک یا در صورت نداشتن آزمایشگاه به آزمایشگاه های دیگر ارسال می شود. آزمایشگاه از قالب برای تولید کپی دقیق از دندان های آسیب دیده استفاده می کند. نوعی سرامیک (معمولاً سرامیک یا لمینت) ماده ای است که اغلب برای روکش ها استفاده می شود، اما در صورت نصب ونیرهای کامپوزیت غیر مستقیم، از رزین کامپوزیت استفاده می شود.

لمینت ها تا چند روز بعد از قالب گیری، تولید می شوند. به شما روکش های موقت داده می شود تا زمانی که روکش های دائمی شما ساخته می شوند، بتوانید از آن ها استفاده کنید. برای ونیرهای کامپوزیت مستقیم، روکش ‌ها مستقیماً روی دندان‌ های تحت درمان با استفاده از رزین کامپوزیت ایجاد می‌ شوند.

میزان تراشیدن دندان برای لمینت دندا

چسباندن لمینت

پس از آماده شدن روکش های دائمی، مرحله بعدی روش باندینگ است. ممکن است ابتدا لازم باشد روکش ها کمی تراشیده شوند تا متناسب با اندازه دندان باشند. سپس، دندان باید برای باندینگ آماده شود. دندانپزشک سطح دندان را صیغل می دهد، سپس آن را برای اتصال لمینت دندان آماده می کند. معمولاً در این بخش از درمان نیازی به بیهوشی نیست.

پس از آن ماده یا چسب مخصوص روی دندان ها زده شده و روکش چسبانده می شود. دندانپزشک از اشعه خاصی برای چسباندن محکم لمینت ها به دندان استفاده می کند. این فرآیند در عرض چند دقیقه اتفاق می افتد. در نهایت، چسب اضافی به سرعت حذف می شود و روکش در جای خود باقی می ماند و ظاهر طبیعی دندان های شما را باز می گرداند.

مراقبت بعد لمینت

پس از عمل نصب لمینت دندان، مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن ضروری است. روکش ‌ها مانند دندان ‌های طبیعی تغییراتی را در رنگ و شکل تجربه می ‌کنند، بنابراین مراقبت‌ های مشابه بسیار مهم است.

یک رژیم غذایی مناسب با غذاهای نرم برای چند روز اول پس از عمل توصیه می شود. مدتی طول می کشد تا با ساختار جدید دندان خود سازگار شوید.

فواید لمینت دندان چیست؟

بزرگترین مزیت ونیرها بهبود ظاهر دندان ها است و لبخندی درخشان تر و یکنواخت تر به شما می بخشد. روکش دندان اغلب برای درمان موارد زیبایی زیر استفاده می شود:

  • دندان های شکسته یا آسیب دیده
  • تغییر رنگ شدید یا رنگ ناهموار که با درمان های دیگر قابل رفع نیست
  • شکاف در دندان
  • دندان های کوچکتر از حد متوسط
  • دندان های نوک تیز یا با شکل غیرعادی

ونیر‌ها بسته به نوع روکشی که انتخاب می‌ کنید، می‌ توانند بیش از ده سال دوام داشته باشند و آن‌ ها را به عنوان نوعی سرمایه‌ گذاری تبدیل می ‌کنند که موجب افزایش اعتماد به نفستان می شود.

ویژگی های لمینت های سرامیکی:

اگرچه لمینت سرامیکی گران ‌تر و زمان ‌برتر هستند، اما ویژگی‌ های زیادی دارند که باعث می ‌شود این عمل ارزشمند باشد.

روکش ‌های پرسلن معمولاً برای آماده‌ سازی دندان‌ ها برای باندینگ نیاز به کارهای اضافی دندانی دارند، اما مزایای قابل توجهی دارند. آنها تمایل دارند نور را به شیوه ای طبیعی تر منعکس کنند و اثر مینای دندان را بهتر تقلید کنند. آنها همچنین قوی تر هستند، می توانند برای مدت زمان طولانی تری نسبت به کامپوزیت ها دوام بیاورند و با مراقبت مناسب به طور موثرتری در برابر لکه ها مقاومت می کنند.

ویژگی های ونیرهای کامپوزیت:

ونیرهای کامپوزیت با ساختن چندین لایه رزین برای ایجاد روکش جدید به طور مستقیم روی دندان های شما اعمال می شوند.

در درمان کامپوزیت ونیر دندان ‌های شما از چسب مخصوصی برای کمک به چسبندگی مواد رزین استفاده می‌ شود. از اشعه مخصوصی برای سفت شدن مواد کامپوزیت و مواد چسبنده برای محکم کردن روکش در محل موردنظر استفاده می شود. سپس روکش تمیز می شود و تا ظاهر نهایی دندان صیقل داده می شود.

نصب لمینت کامپوزیتی می ‌توانند راحت ‌تر از فرایند نصب لمینت دندان باشند، زیرا ارزان‌ تر هستند و نیاز به مراجعه کمتری به دندانپزشک دارند. کامپوزیت دندان، نیاز کمتری به تراشیدن سطح دندان برای نصب دارند.

با این حال، کامپوزیت ها معمولاً سختی کمتری نسبت به لمینت های سرامیکی دارند و معمولاً در عرض 5 تا 8 سال پس از نصب باید تعویض شوند. در بسیاری از موارد، آنها همچنین بیشتر مستعد لکه شدن هستند و همیشه شفافیت دندان مانند دندان های طبیعی را ندارند، که می تواند کیفیت زیبایی روکش را به خطر بیندازد.

پس از نصب لمینت دندان چه انتظاری باید داشته باشم؟

پس از انجام عمل نصب روکش دندان، لازم است در یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود درمورد نحوه قرار گرفتن لمینت ها صحبت کنید. دندانپزشک نحوه تعامل روکش ‌ها با لثه‌ ها را بررسی می ‌کند و توصیه ‌هایی برای تمیز کردن لثه یا دندان را در آینده ارائه می دهند.

نگهداری از لمینت دندان عموما ساده اما مهم است. مانند دندان های طبیعی، آنها باید کاملا تمیز نگه داشته شوند تا اطمینان حاصل شود که ظاهر آنها تا مدت زمان بیشتری حفظ می شود. ممکن است یک خمیر دندان غیر ساینده برای اطمینان از اینکه سطح لمینت ها را به خطر نمی اندازد، پیشنهاد شود.

در بیشتر موارد، دندانپزشک استفاده از محافظ شب هنگام خواب را برای محافظت از لمینت ‌ها توصیه می ‌کند، به خصوص اگر دندان‌ های خود را به هم می ‌سایید یا فشار می ‌دهید.

همچنین باید در قرار ملاقات های منظم با دندانپزشک خود شرکت کنید. قرار ملاقات های منظم با دندانپزشکی همچنین می تواند هرگونه نگرانی در مورد روکش ها یا مشکلات ثانویه ناشی از نصب آنها مانند پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

به طور کلی، شما می توانید انتظار بهبودی در ظاهر زیبایی دندان های خود و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس داشته باشید. با این حال، حفظ سلامت دهان و دندان پس از گرفتن ونیر مانند قبل ضروری و مهم است.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.