انواع ایمپلنت دندانپزشکی
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
10 فروردین 1397

انواع ایمپلنت دندانپزشکی

ایمپلنت دندان بر اساس نحوه بکارگیری، سایز، سطح و بدنه ایمپلنت تقسیم بندی می شود. دندانپزشک ایمپلنت بسته به شرایط بیمار اقدام به انتخاب ایمپلنت برای درمان می کند. انواع مختلف ایمپلنت دارای روش درمانی مختلف هستند که بر عمر کاشت نیز تاثیر گذار است. دندانپزشک در شرایط مختلف از ایمپلنت های مختلف می تواند استفاده کند که انتخاب با کیفیت ترین از اهداف دندانپزشک است.

ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت پریو استیل و اندو استیل

ایمپلنت دندان از لحاظ نحوه بکارگیری به ساب پریو استیل، اندواستیل تقسیم میذرشوند. ایمپلنت ساب پریواستیل برای کاشت دندان یک مرحله ای بکار می روند. پایه داخل لثه و استخوان فک قرار گرفته و قسمت رویی ایمپلنت از لثه خارج شده است تا اباتنمنت بر روی آن قرار بگیرد. این نوع خصوصا در افراد با دندانهای مصنوعی برای ثابت نگه داشتن پروتز استفاده می شود. ثابت و گیر افتادن پروتز دندانی به وسیله ایمپلنت باعث بهبود قدرت تکلم سالمندان شده و این امر در جویدن غذا نیز به فرد کمک می کند. با ثابت کردن پروتز افراد سالمند احساس راحتی بهتری می کنند. ایمپلنت دندان اندو استیل خصوصا در کاشت دندان بصورت دو مرحله کاربرد زیادی دارد.این نوع ایمپلنت باعث میشود که پس از جایگزاری ایمپلنت در فک بیمار وگذز زمان جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک به خوبی برقرار شود. قابلیت جوش خوردن ایمپلنت در افراد مختلف متفاوت است بنابراین مدت زمان درمان متفاوت است. افرادی که دچار تحلیل استخوان شده اند نیاز به دوره ی درمان بیشتری هستند.

جنس ایمپلنت دندان چگونه است؟

جنس ایمپلنت تیتانیومی است. فلز تیتانیوم دارای مقاومت به خوردگی بالایی بوده و از استحکام بالایی برخوردار است. سطح ایمپلنت بسته به نوع های مختلف متفاوت است و جنس سطحی آن بر روی عمر آن تاثیر گذار است و می تواند عمر ایمپلنت را تعیین کند. سطح ایمپلنت می تواند بصورت خراش دار، شن پاشی شده و... باشد. سطحی که بصورت متخلل باشد تماس بیشتری با استخوان داشته که بر جوش پابه با استخوان تاثیرگذار است. فرایند های سطحی ایجاد این سطوح متفاوت بوده و بسیار دقیق انجام می شود.

ایمپلنت دندان

اندازه ایمپلنت چگونه است؟

ایمپلنت دندان دارای اندازه های مختلف بوده که اندازه آنها بستگی به اندازه فضای دهان و دندان دارد. پایه بر اساس این که در کجای دهان قرار می گیرد دارای اندازه متفاوتی است. بر این اساس ایمپلنت به دسته های با ابعاد استاندارد، پهن و باریک دسته بندی می شوند. نوع ایمپلنت استاندارد دارای قطری بین 3.5 تا 4.2 میلی متر است . این نوع ایمپلنت در قسمت های جلویی دهان کاربرد دارد. نوع پهن دارای قطر متوسط 4.5 تا 6 میلیمتر بوده که برای دندانهای عقب بخصوص دندانهای آسیاب بکار می رود. نوع ایمپلنت باریک هم دارای قطری بین 2-3.5 میلیمتر است که در فضاهای کم بین دندانها استفاده می شود. ایمپلنت دندان با قطر کمتر استحکام کمتری دارد و در موردی که به خاطر ایجاد فاصله زمانی زیاد بین کشیدن دندان و کاشت منجر به ایجاد فضای کم بین دندانها می شود کاربرد دارد.

ایمپلنت دندان

با کاشت دندان می توان کمبود دندان را بخوبی جبران کرد. با کاشت دندان برای بیمار علاوه بر کمک به عملکرد دندانی برای فرد شده که منجر به زندگی راحت تر برای فرد می شود. جبران کمبود دندان بر زیبایی دندان فرد می افزاید که امروزه مراجعه زیادی برای این امر نزد دندانپزشک زیبایی را به خود اختصاص داده است. دندانپزشک زیبایی با درمان بی دندانی برای فرد دندانهای زیبا و یکدست را برای فرد فراهم کرده که به اعتماد به نفس بیمار می افزاید.

دندانپزشک علاوه بر موارد فوق به مسایل دیگری نیز توجه می کند. به عنوان مثال برخی از بیماران دچار بیماریهای جانبی هستند که رعایت نکات لازم برای این دسته از بیماران لازم است. برخی از بیماران دچار تحلیل استخوان شده اند یا بیماری پوکی استخوان دارند. این افراد نیاز به درمان اضافی پیوند استخوان هستند تا جوش خوردن ایمپلنت به خوبی انجام شود. در برخی از رسیدن به زمان درمان کوتاهتر لازم است که از ایمپلنت دندانی فوری و تک مرحله ای استفاده می شود. ایمپلنت های گوناگونی در بازار وجود دارد که همگی دارای یک سطح کیفیت نمی باشند. دندانپزشک ایمپلنت بایستی سعی نماید بهترین و با کیفیت ترین برند ایمپلنت را انتخاب کند. ما برندهای ضعیف و بی کیفیت را توصیه نمی کنیم. نحوه مراقبت بیمار نیز بسیار مهم است. استفاده از نخ دندان و دهانشویه ها برای طول عمر بیشتر ایمپلنت لازم است. درمان ایمپلنت درمان راحتی بوده و بر خلاف برخی که می پندارند بسیار درد دارد این درمان به سادگی وبدون درد زیاد برای بیمار قابل انجام است. مدت زمان درمان نیز متفاوت است.

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.