23 اردیبهشت 1395

لیزر دندان

لیزر دندان با پیشرفت تکنولوژی لیزر به کمک دندان پزشکان آمده است . لیزر و استفاده از آن در فنون مختلف امری مهم و کاربردی گردیده است. استفاده از لیزر جهت نیازهای دندان پزشکی بسیار مهم و اساسی می باشد.

لیزر دندان و مزایای درمان لیزری دندان ها

لیزر نور تقویت شده ی با طول موج مشخص می باشد. از مهمترین نتایج استفاده از لیزر در دندانپزشکی سهولت استفاده از آن برای بیمار است که هم بیمار درد کمتری را حس کند و هم عملیات درمان بااستفاده از لیزر دندان برای بیمار منظم تر، دقیق تر باشد و نتیجه حاصل نیز سریعتر حاصل شود.

با لیزر دندان رضایت بیمار فراهم می شود!

استفاده از لیزر دندان برای بیمار از جهتی که بیمار صدای کمتری را می شنود و آرامش در مراحل درمان حکم فرماست مناسب تر است چرا که اضطراب بیمار کمتر است. همچنین احتمال عفونت کمتر است و همچنین بهبود بافت سریعتر است.

انواع لیزر در دندانپزشکی

لیزر در برش بافت نرم و سخت استفاده می شود چرا که لیزر اربیوم از لیزرهای مدرن امروزی است که برش بافت سخت را امکان پذیر ساخته است.

لیزر دندان

لیزر ها از نظر مورد مصرف و نوع استفاده برای بافت نرم و سخت به دو نوع لیزر دیود و اربیم تقسیم می شوند. البته ازلحاظ انرژی به لیزر کم توان و پرتوان نیز تقسیم می شوند.

لیزر کم توان جهت درمان تبخال آفت و... و لیزر پر توان برای برش و جراحی بافت نرم و سخت مناسب می باشد.

مزایای لیزر در دندانپزشکی

• کاهش تورم، درد وخونریزی
  • کاهش نیاز به بی حسی
  • لیزر کارایی مواد سفید کننده دندان را افزایش می دهد.
  • کاهش عوارض بعد از درمان با لیزر

کاربرد لیزر در دندان پزشکی

• درمان حساسیت دندان
  • تهیه حفره
  • تشخیص پوسیدگی و جرم دندان :

با استفاده از لیزر از طریق تبدیل نور برگشتی به مقیاس عددی می توان به تشخیص ضایعه پوسیدگی وجرم کمک کرد. حتی در موارد پیشرفته تر و استفاده از خاصیت فلورسنت لیزر دیود میتوان میزان روند پیشرفت را نیز نشان داد.

• برداشتن تومورهای بافت نرم
  • سفید کردن دندان:

بااستفاده از لیزر می توان برای فعال کردن ماده ی سفید کننده در بلیچینگ استفاده کرد که این امر منجر به سرعت عمل و دقت بالاتر می شود.

• برداشت پوسیدگی دندان و تهیه حفره:

به وسیله تابش لیزر به قسمت پوسیده شده و گرم شدن وانبساط قسمت پوسیده قطعات و مناطق پوسیده برداشته می شود.

• جراحی دندان :

با استفاده از لیزر در جراحی بافت نرم و سخت با ترمیم عالی زخم با حداقل اسکار، کاهش التهاب و ورم( بخاطر بستن رگهای لنفی) و کاهش درد ( با مهار گیرنده درد) می باشد. کاهش خطر احتمال عفونت از دیگر نتایج جراحی با لیزر است.

• درمان ضایعات دهانی:

لیزر کم توان جهت درمان تبخال آفت و... استفاده می شود.

• رفع بوی بد دهان:

جهت رفع بوی بد دهان می توان از لیزر استفاده کرد لیزر با خاصیت ضد میکروبی و برداشت انتخابی پلاک دندانی و جرم باعث کاهش بوی بد دهان می شود.

• درمان پریودنتال: البته اخیرا لیزر اربیوم برای کار روی بافت سخت و نرم در درمان پریودنتال را ممکن ساخته است. مزایای لیزر برای درمان های پریودنتال شامل هموستاز بهتر، اثر باکتریسیدال و انقباض جزئی زخم می باشد و با این حال اثرات جانبی حرارت ممکن است از معایب لیزر باشد.

لیزر دندان لیزر دندان

محدودیت ها ومعایب لیزر دندان

• آسیب دیدن چشم ها با لیزر ( استفاده ازعینک مخصوص لیزر برای بیمار ضروری است.)
  • لیزر نمی تواند ترمیم شکسته قبلی را بردارد.
  • استفاده ازلیزر نیازمند گزراندن دوره لیزروتراپی است.
  • پوسیدگی های خیلی عمیق را نمی توان با لیزر برداشت.
  • قیمت بالا
  • بلندی دندان را نمی توان با لیزر ترمیم کرد.
  • استفاده از ساکشن مداوم و با فشار بالا جهت حذف گازهای حاصل از تابش لیزر
  • انجام اعمال درون ریشه امکان پذیر نیست.
  • احتمال تخریب ناخواسته زیاد از حد بافت توسط برداشت مستقیم و اثرات جانبی حرارتی.
  • بی حسی را نمی توان با لیزر بطور کلی حذف کرد.

حسن 19 آذر 1402

سلام دکتر خسته نباشید، آیا استفاده از لیزر، برای درمان های دندانپزشکی، خونریزی و درد را از بین میبره؟

مدیر 19 آذر 1402

سلام. با بکارگیری لیزر در درمان های دندانپزشکی، حداقل جراحت و برش بافت ها صورت می گیرد. بنابراین درمان دندانپزشکی با لیزر با حداقل خونریزی و درد همراه می شود و ترمیم و بهبودی بیمار در سریعترین زمان ممکن انجام می گردد.