هیلینگ ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
05 اردیبهشت 1403

هیلینگ ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

ایمپلنت‌های دندانی یک انقلاب بزرگ در دندانپزشکی به‌حساب می‌آیند، زیرا روش‌های درمانی را بهبود بخشیده و راه‌حلی دائمی برای مراقبت از دندان‌ها ارائه می‌دهند. ایمپلنت‌ها به عنوان عنصر اصلی در روش‌های کاشت دندان شناخته می‌شوند و نقش اساسی در آماده‌سازی استخوان فک برای کاشت دندان‌های دائمی دارند. اهمیت و تاریخچه ایمپلنت‌ها به خوبی نشان می‌دهد که چرا این فناوری بسیار مهم و اساسی در حوزه دندانپزشکی مدرن به‌شمار می‌رود. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که هیلینگ ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست محتوای صفحه :

هیلینگ ایمپلنت چیست؟

اباتمنت هیلینگ یا کلاه شفا، بخش حیاتی و ضروری از روش ایمپلنت دندانی محسوب می‌شود. این قطعه کوچک که به ایمپلنت متصل می‌شود، وظیفه‌ی مهمی در شکل‌دهی به بافت لثه برای ترمیم نهایی ایمپلنت دندانی دارد. فرایند عملکرد این ابزار و اهمیت آن در تضمین موفقیت کلی ایمپلنت دندانی را توضیح می‌دهد.

ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

کاربرد هیلینگ ایمپلنت

اباتمنت‌های هیلینگ یا کلاه‌های هیلینگ، در فرآیند کاشت دندان استفاده می‌شوند. این وسایل موقتی به پشت ایمپلنت متصل می‌شوند که از طریق خط لثه بیرون آمده‌اند. هدف اصلی اباتمنت‌های هیلینگ، کمک به شکل‌دهی و هدایت بافت لثه برای ترمیم مناسب اطراف ایمپلنت است و پایه‌ای محکم برای تاج یا دندان مصنوعی نهایی ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، هیلینگ ایمپلنت امکان دسترسی آسان‌تر در مرحله بعدی ایمپلنت را فراهم می‌کند. این امر برای دستیابی به خط لثه طبیعی و برای موفقیت و زیبایی کلی ایمپلنت بسیار اهمیت دارد.

هیلینگ ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

هیلینگ دندان چگونه نصب می‌شود؟

هیلینگ یک فرایند پیچیده است که شامل چند مرحله مهم می‌شود. در مرحله اول، دندانپزشک با ارزیابی سلامت دهان بیمار شروع به برنامه‌ریزی می‌کند و از طریق اشعه ایکس تصاویر دقیقی از وضعیت دندان‌های بیمار به دست می‌آورد. سپس، در مرحله دوم، جراحی کاشت ایمپلنت انجام می‌شود که به معنی قرار دادن پیچ تیتانیومی در استخوان فک است.

این جراحی تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و برای ترمیم و ادغام ایمپلنت با استخوان باید چند هفته یا ماه منتظر بمانید. در نهایت، در مرحله سوم، اباتمنت هیلینگ نصب می‌شود. این کار شامل قرار دادن اباتمنت هیلینگ در بخش بالایی ایمپلنت و تنظیم لثه‌ها است تا برای نصب تاج نهایی آماده شود. این فرایند هیلینگ برای بهبود و ترمیم دندان‌ها اساسی و حیاتی است.

پس از نصب هیلینگ ایمپلنت، لثه‌ها به مدت چند هفته نیاز به زمان دارند تا به طور کامل ترمیم شده و شکل خود را بازیابی کنند. در این مدت، بیماران باید دقیق دستورالعمل‌های مراقبتی را رعایت کنند، از جمله محدودیت‌های غذایی و اقدامات بهداشت دهان و دندان تا اطمینان حاصل شود که فرایند بهبودی به خوبی پیش می‌رود.

پس از بهبودی لثه‌ها و آماده سازی دندان، اباتمنت هیلینگ با یک اباتمنت دائمی جایگزین می‌شود. به این اباتمنت، تاج نهایی یا دندان مصنوعی متصل می‌شود و فرآیند ایمپلنت دندان به پایان می‌رسد.

جایگذاری هیلینگ ایمپلنت چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمان لازم برای فرآیند بهبودی ایمپلنت دندان (اباتمنت) در روش ایمپلنت هیلینگ، بستگی به شرایط فردی دارد. عموماً، پس از قرار دادن پست ایمپلنت دندانی در استخوان فک، یک دوره بهبودی برای استئواینتگراسیون (پروسه جوش کردن ایمپلنت با استخوان) لازم است که ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

هیلینگ ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

وقتی ایمپلنت به مقدار کافی با استخوان فک یکپارچه شد، اباتمنت هیلینگ ایمپلنت قرار می‌گیرد. خود اباتمنت هیلینگ معمولاً برای مدت 2 تا 6 هفته در محل خود باقی می‌ماند تا بافت لثه به درستی در اطراف آن شکل بگیرد. اما، این زمان ممکن است بسته به توانایی درمانی بیمار، پیچیدگی روش و برنامه درمانی دندانپزشک متفاوت باشد.

علل لق شدن و افتادگی هیلینگ دندان

لق شدن و افتادگی هیلینگ، به ندرت رخ می‌دهد. علت این موضوع ممکن است به دلایل گوناگونی از جمله عدم یکپارچگی کامل با استخوان فک، فشار زیاد ناشی از فعالیت های روزمره، نصب نادرست، عفونت یا بهداشت دهان نادرست رخ داده که منجر به ضعیف شدن و افتادگی هیلینگ می‌شود.

مهم ترین نکات در مراقبت از هیلینگ ایمپلنت

پس از عمل هیلینگ ایمپلنت، حتما دستورالعمل‌های مراقبتی مربوطه را رعایت کنید که توسط دندانپزشک شما ارائه شده است. این دستورالعمل‌ها ممکن است شامل مراقبت‌های ویژه در حوزه بهداشت دهان و دندان، استفاده از داروها و زمان ویزیت‌های بعدی باشند.

  • بهداشت دهان و دندان را مراعات کنید: پس از عمل، منطقه ایمپلنت را به دقت بشویید و از دهانشویه ضد باکتری استفاده کنید. توصیه می‌شود از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن شدید در نزدیکی محل ایمپلنت خودداری کنید.
  • تغذیه نرم: در روزهای ابتدایی پس از جراحی، مصرف غذاهای نرم را ترجیح دهید و از جویدن مستقیم توسط منطقه ایمپلنت خودداری کنید. با گذر زمان، می‌توانید غذاهای سفت‌تر را دوباره به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • خودداری از سیگار و الکل: سیگار و الکل می‌توانند روند بهبودی هیلینگ ایمپلنت را به تأخیر بیندازند. بنابراین، توصیه می‌شود از مصرف آن‌ها پس از جراحی اجتناب کنید.
  • مراجعه به ویزیت‌های پیگیری: حضور در ویزیت‌های بعدی برای نظارت بر پیشرفت بهبودی و اطمینان از ادغام موفقیت‌آمیز ایمپلنت در استخوان مهم است.
  • گزارش هرگونه مشکل: در صورت تجربه هر گونه درد، تورم یا نشانه‌های عفونت غیرمعمول، بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید. همچنین، اگر ایمپلنت شما علائم‌ شل شدن داشته باشد، باید به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

با رعایت دقیق دستورالعمل‌های مراقبتی و همکاری با دندانپزشک خود، بهبودی سریع‌تر و موفق‌تری را تجربه خواهید کرد.

بررسی قیمت هیلینگ ایمپلنت

هزینه هیلینگ به طور معمول در هزینه کلی ایمپلنت دندان محاسبه می‌شود. هزینه کل ایمپلنت دندان بستگی به عوامل مختلفی مانند موقعیت جغرافیایی، تخصص دندانپزشک، مواد استفاده شده و پیچیدگی عمل دارد و ممکن است بین 10 تا 17 میلیون تومان یا بیشتر متغیر باشد.

بسیاری از طرح‌های بیمه دندان هزینه ایمپلنت را کامل پوشش نمی‌دهند، پس توصیه می‌شود با بیمه خود مشورت کنید. همچنین برخی مطب‌های دندانپزشکی برنامه‌های پرداختی را ارائه می‌دهند تا کمک به مدیریت هزینه‌ها کنند.

بهترین راه برای دریافت اطلاعات دقیق در مورد هزینه‌های خاص مربوط به شما، مشاوره با ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی است. او می‌تواند به شما در مورد هزینه‌های اباتمنت هیلینگ به عنوان بخشی از فرایند ایمپلنت دندانی توضیح دهد.

هیلینگ ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا می‌توان از هیلینگ ایمپلنت برای بیماران مبتلا به تحلیل استخوان استفاده کرد؟

استفاده از هیلینگ ایمپلنت (اباتمنت‌ها) به تنهایی جایگزین یک استخوان از بین رفته نیست، بلکه برای ایمپلنت دندان پس از فرایند کاشت استفاده می‌شوند. اما بیمارانی که با مشکل تحلیل استخوان مواجه هستند، ممکن است از روش‌های دیگری مانند پیوند استخوان برای قرار دادن ایمپلنت دندان استفاده کنند.

پیوند استخوان به تقویت و بازسازی استخوان کمک کرده و امکان قرار دادن ایمپلنت دندان را فراهم می‌کند. پس از آماده و ترمیم شدن استخوان، ایمپلنت‌های دندانی از جمله اباتمنت‌های هیلینگ را می‌توان درج کرد.

محدودیت غذایی در مرحله بهبودی ایمپلنت هیلینگ

بعد از انجام عمل ایمپلنت دندان و اباتمنت هیلینگ، باید موارد خاصی را رعایت کنید تا بهبودی سریع‌تری داشته باشید. بهتر است از غذاهای نرم استفاده کنید و از خوردن غذاهای سفت، چسبناک یا جویدنی که ممکن است به ایمپلنت آسیب برسانند، خودداری کنید.

همچنین توصیه می‌شود غذا را با طرف مقابل دهان بخورید تا فشار روی آن کاهش یابد و بهبودی سریع‌تری داشته باشید. با پیشرفت در بهبودی، محدودیت‌ها به تدریج بر اساس توصیه دندانپزشک شما تغییر خواهند کرد.

سخن پایانی

هیلینگ ایمپلنت یک قطعه بسیار حیاتی در فرآیند کاشت ایمپلنت است که برای بهبود دوام و طول عمر ایمپلنت استفاده می‌شود. با استفاده از این محصول، ماندگاری و عمر ایمپلنت شما افزایش می‌یابد و هزینه‌های نگهداری در طولانی مدت کاهش می‌یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاورین ما تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.