اباتمنت ایمپلنت چیست؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
08 اردیبهشت 1403

اباتمنت ایمپلنت چیست؟

بعد از مراحل جراحی اولیه و باز کردن لثه برای قرارگیری پایه ایمپلنت دندان، نوبت به اباتمنت می رسد. اباتمنت ایمپلنت چیست؟ اباتمنت دندانی یک قطعه اتصال دهنده کوچک بین ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی است که برای قرارگیری تاج به ایمپلنت دندان استفاده می شود و تاج، پل دندانی یا پروتز را به ایمپلنت پیوند می دهد.

فهرست محتوای صفحه :

هنگام نصب تاج دندان یا بریج دندان روی ایمپلنت استفاده می شود. گاهی اوقات از اباتمنت برای چسباندن دندان مصنوعی موقتی به ایمپلنت استفاده می شود.

بسته به موقعیت کاشت ایمپلنت و فک شما، دندانپزشک ممکن است یک اباتمنت سفارشی که مخصوص دندان شما طراحی شده است را توصیه کند. در موارد دیگر اباتمنت های پیش ساخته مناسب هستند.

ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

اجزاء ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان معمولاً از سه جزء تشکیل شده است:

  • ایمپلنت - ساختاری پیچ مانند که با جراحی در استخوان فک قرار می گیرد و مانند ریشه دندان عمل می کند.
  • اباتمنت - قطعه ای که ارتباط بین ایمپلنت و تاج را فراهم می کند.
  • تاج - دندان مصنوعی

انواع اباتمنت دندان چیست؟

انواع مختلفی از اباتمنت دندان وجود دارد. اباتمنت ها می توانند در مدل های زیر ساخته و طراحی شوند:

اباتمنت ایمپلنت چیست؟

مدل های پیش ساخته یا سفارشی ، انواع اباتمنت مستقیم یا زاویه دار ، اباتمنت درمانی موقت یا اباتمنت دائمی و اباتمنت های ساخته شده از مواد مختلف.

اباتمنت چگونه قرار می گیرد؟

کل فرآیند کاشت دندان شامل مراحل متعددی است و ممکن است چندین ماه طول بکشد تا تکمیل شود. این به این دلیل است که استخوان و لثه نیاز به زمان بهبودی بین هر ویزیت دارند.

سه روش جراحی برای قرار دادن و ترمیم ایمپلنت وجود دارد: دو مرحله ای، یک مرحله ای و بارگذاری فوری.

روش دو مرحله ای

در روش دو مرحله ای، پس از بهبود ایمپلنت و یکپارچه شدن استخوان، دندانپزشک برشی در لثه ایجاد می کند تا ایمپلنت نمایان شود. سپس اباتمنت را قبل از بستن محل برش با بخیه به ایمپلنت می ‌بندند.

پس از قرار گرفتن اباتمنت التیام دهنده، لثه ها باید برای چند هفته ترمیم شوند تا دندانپزشک بتواند اباتمنت و روکش دائمی را قرار دهد. در برخی موارد ممکن است بتوانند تاج را در همان روز اباتمنت قرار دهند. با این حال، معمول تر است که صبر کنید تا لثه ها بهبود پیدا کنند.

بازه زمانی بین مرحله اول و دوم تا زمانی طول می کشد تا ایمپلنت و استخوان جوش بخورند یا ادغام استخوانی انجام شود، بستگی دارد. این مدت معمولا برای فک پایین ۲ تا ۳ ماه و برای فک بالا ۳ تا ۶ ماه است.

روش یک مرحله ای

در یک روش یک مرحله ای، ایمپلنت و اباتمنت در زمان جراحی و در یک جلسه قرار می گیرند. پس از یک دوره بهبودی 3 تا 6 ماهه که در آن ایمپلنت به استخوان جوش می خورد، یک اباتمنت دائمی و تاج دندان قرار می گیرد.

در این حالت دندانپزشک از یک اباتمنت درمانی موقت برای کمک به بهبود لثه اطراف ایمپلنت استفاده می کند. اباتمنت های درمانی پهن تر از اباتمنت های استاندارد هستند و به ایجاد فضا برای تاج کمک می کنند.

هنگامی که لثه های شما بهبود یافت و ایمپلنت به طور کامل به استخوان فک متصل شد، دندانپزشک اباتمنت بهبودی را باز می کند و اباتمنت و تاج نهایی را در موقعیت خود قرار می دهد. این رویکرد یک مرحله ای نیاز به باز کردن مجدد لثه ها را پس از بهبود ایمپلنت برطرف می کند.

اباتمنت از چه چیزی ساخته شده است؟

اباتمنت های دندانی را می توان از مواد مختلفی تهیه کرد، از جمله:

اباتمنت ها از تیتانیوم، فولاد ضد زنگ، زیرکونیا، طلا یا پلی اتر کتون ساخته می شوند. هر نوع ماده دارای خواص خاصی است. دندانپزشک شما بهترین مواد را برای نیازهای منحصر به فرد شما انتخاب می کند.

تیتانیوم - این ماده به دلیل خواص عالی آن یک ماده محبوب است. تیتانیوم قوی و زیست سازگار است، به این معنی که به راحتی با استخوان ترکیب می شود. این برای اکثر ترمیم های پروتز مناسب است و به اندازه کافی قوی است که برای دندان های آسیاب استفاده شود.

زیرکونیوم - این ماده مکمل زیبایی شناسی برای ترمیم های دندانی است. اگر خط لثه نازک باشد و پایه ایمپلنت نمایان شود، زیرکونیوم انتخاب خوبی است.

سرامیک - این ماده از نظر ظاهر گزینه زیبایی است و از نمای ظاهری بافت نرم با ظاهر طبیعی پشتیبانی می کند.

فولاد ضد زنگ - این یک گزینه ارزان تر است اما به اندازه تیتانیوم قوی نیست. معمولا فقط برای دندان هایی با نیروی جویدن کم استفاده می شود.

اباتمنت ایمپلنت چیست؟

کتون پلی اتر اتر (PEEK) - این ماده پلیمری یک جایگزین عالی برای زیرکونیوم است. سبک است، زیبایی خوبی دارد و زیست سازگار است. با این حال، خطر شکستگی بالاتری دارد.

چگونه دندانپزشک اباتمنت را می چسباند؟

اتصال اباتمنت یک سرویس نسبتاً سریع است. دندانپزشک شما برشی در بافت لثه شما در محل ایمپلنت ایجاد می کند تا ایمپلنت نمایان شود، سپس اباتمنت را متصل می کند. دندانپزشک شما ممکن است پروتز را در همان زمان قرار دهد یا ممکن است صبر کند تا لثه شما بهبود یابد.

وظایف اباتمنت دندانی

پروتز دندان را به ایمپلنت متصل می کند - اباتمنت ها تاج یا سایر ترمیم های دندانی را مستقیماً به ایمپلنت متصل می کنند.

ادغام پس از جراحی - دندانپزشکان اباتمنت را در ایمپلنت در دوره بهبودی پس از جراحی قرار می دهند و ایمپلنت با استخوان اطراف ترکیب می شود.

از بریج های دندانی پشتیبانی می کند - برای بریج های دندانی، روکش ها روی دو تکیه گاه قرار می گیرند که توسط دندان های جایگزین که در بالای لثه قرار دارند به هم متصل می شوند. متخصصان دندانپزشکی به دندان‌ های مجاور که تاج پروتز را نگه می‌دارند، پونتیک می ‌گویند.

لثه ها را شکل می دهد - اباتمنت ها همچنین به شکل دهی لثه ها در طول بهبودی کمک می کنند. بنابراین، مهم است که دندانپزشک ایمپلنت را با دقت قرار دهد و ارتباط محکمی بین ایمپلنت و اباتمنت وجود داشته باشد.

نحوه مراقبت از ایمپلنت های دندان

مراقبت از ایمپلنت دندان مانند مراقبت از دندان های طبیعی است. شما باید موارد زیر را انجام دهید:

حداقل دو بار در روز مسواک بزنید

هنگام مسواک زدن از مسواک و خمیر دندان با موهای نرم استفاده کنید. مسواک های سخت می توانند به بافت لثه نازک اطراف ایمپلنت آسیب برسانند. مطمئن شوید که تمام سطوح دندان از جمله خط لثه را مسواک زده اید.

در حین مسواک زدن، از یک حرکت رو به بالا به سمت سطح جونده دندان استفاده کنید تا به شل شدن و حذف مواد زائد کمک کند.

به طور منظم نخ دندان بکشید

از مسواک های بین دندانی، نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها و زیر خط لثه استفاده کنید. از آنها به آرامی استفاده کنید تا از تحریک یا آسیب دیدن لثه جلوگیری کنید.

برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید

به یاد داشته باشید که حداقل هر شش ماه یک بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این قرار ملاقات ها به حفظ سلامت دندان ها و دهان شما کمک می کند. آنها همچنین به دندانپزشک اجازه می دهند ایمپلنت شما و لثه های اطراف را بررسی کند.

کاشت ایمپلنت دندان در مرکز دندانپزشکی دکتر سعید کریمی

اگر دندان هایتان را به هر دلیلی (عفونت، تصادف، ضربه، افزایش سن و ...) از دست داده اید، می توانید از طریق ایمپلنت دندان، زیبایی و عملکرد دندان هایتان را مجدد برگردانید و از جویدن غذاهای مختلف، لبخند زدن در مکان های عمومی لذت ببرید. مرکز دندانپزشکی دکتر سعید کریمی با سابقه ای چندین ساله به همراه متخصصین حرفه ای و خبره در زمینه کاشت ایمپلنت، تمامی خدمات کاشت، ترمیم دندان، رفع پوسیدگی دندان و ... را در کمترین تعداد جلسات و با بهترین کیفیت انجام می دهند.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.