آیا لمینت دندان برای کودکان انجام می شود؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
16 فروردین 1403

آیا لمینت دندان برای کودکان انجام می شود؟

لمینت دندان یک روکش نازک از جنس چینی و رزین کامپوزیت است که برای صاف‌‌تر و سفیدتر شدن دندان‌‌ها به کار می‌‌رود و همچنین می‌‌تواند از پوسیدگی و ساییدگی دندان‌‌ها جلوگیری کند. در این مقاله به امکان لمینت کردن دندان کودکان، مزایا و معایب آن می‌‌پردازیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی از لمینت برای کودکان را در اختیار شما بزاریم.

فهرست محتوای صفحه :

لمینت دندان برای کودکان

کودکان به بهداشت دندان‌‌های خود اهمیت کمتری می‌‌دهند که می‌‌تواند منجر به آسیب دیدگی، پوسیدگی و نامنظمی آنها شود. عدم توجه به بهداشت دهان می‌‌تواند منجر به عفونت لثه و آسیب به دندان‌‌های اصلی شود. برخی والدین نیز درباره انجام لمینت و ارتودنسی برای کودکان‌‌شان مردد هستند.

لمینت دندان به صورت پوسته و لایه نازکی است که روی سطح بیرونی دندان قرار می گیرد و نقص دندان، رنگ تیره، شکستگی و ... را می پوشاند. لمینت کردن درمانی به منظور ترمیم و فراهم کردن زیبایی برای دندان ها می باشد

بنابراین، لازم است بدانید که کودکان پس از انجام لمینت، درد کمتری را نسبت به ارتودنسی تحمل می‌‌کنند. البته بعضی از دندان‌‌پزشکان معتقدند که انجام لمینت برای افراد زیر 18 سال مناسب نیست، زیرا تا این سن رشد استخوان فک ادامه دارد و موقعیت دهان و دندان تغییرات زیادی خواهد داشت. بنابراین، پس از مدتی، لمینت و لثه ممکن است با یکدیگر ناسازگار شوند.

انواع لمینت دندان برای کودکان

به طور کلی، برای لمینت دندان کودکان از دو جنس استفاده می‌‌شود که در ادامه به انها می‌‌پردازیم.

لمینت سرامیکی برای کودکان

این نوع لمینت، ونیر یا پرسلن لمینت نامیده می‌‌شود. قیمت آن نسبت به نوع سرامیکی بیشتر است و برای نصب آن باید 1 الی 2 میلی‌‌متر از مینای دندان تراشیده شود. همچنین، مدت زمان بیشتری در دهان باقی می‌‌ماند.

 آیا لمینت دندان برای کودکان انجام می‌‌شود؟

لمینت کامپوزیتی برای کودکان

اگر کودک‌‌تان علاقه‌‌ای به مراجعه به دندان‌‌پزشکی ندارد، توصیه می‌‌شود که از لمینت‌‌های کامپوزیتی استفاده نکنید. باتوجه به قیمت مقرون به صرفه آن نسبت به لمینت سرامیکی، به دلیل نیاز به پولیش و حفظ درخشندگی آنها سالانه باید به دندان‌‌پزشکی مراجعه کنید. همچنین، برخلاف لمینت سرامیکی نیازی به تراشیدن دندان ندارد.

لمینت متحرک برای کودکان

با اینکه کودکان با این نوع لمینت سازگار نیستند، اما باز هم می‌‌تواند گزینه مناسبی برای آن‌‌ها باشد؛ زیرا از طریق این روش، مطمئن خواهید شد که به شکل دندان‌‌های اصلی و لثه آسیبی وارد نمی‌‌شود. کاربردهای این نوع لمینت شامل موارد زیر می‌‌شوند.

  • اصلاح دندان های زرد شده و تغییر رنگ یافته: با توجه به بالا رفتن سن کودکان، ممکن است نیاز به مصرف داروهای مختلف داشته باشند که این موضوع می‌‌تواند باعث ایجاد لکه‌‌های رنگی روی دندان‌‌ها شود. لمینت این لکه‌ها را به خوبی می‌پوشاند.
  • دندان لب پر شده و شکسته: بسیاری اوقات اتفاق می‌‌افتد که پس از زمین خوردن کودکان یا به دلیل بی‌‌احتیاطی، دندان‌‌های آنها شکسته یا لب پر می‌‌شود. در چنین شرایطی، لمینت یکی از بهترین گزینه‌‌ها برای ترمیم خواهد بود.
  • دندان های نامنظم: زیبایی چهره تا حدودی به وجود دندان‌‌های مرتب نیز وابسته است. بنابراین، با استفاده از لمینت، ظاهر دندان‌‌های نامرتب بهبود می‌‌یابد.

عوارض لمینت دندان برای کودکان

نباید معایب و عوارض لمینت دندان برای کودکان را نادیده گرفت. به دلیل سن رشد کودکان و تغییرات فک و لثه‌‌ها، ممکن است لمینت‌‌ها به‌‌درستی عمل نکنند. همچنین، کودکان معمولا به مراقبت از دندان‌‌های خود توجه کمتری دارند؛ در حالی که به مراقبت ویژه‌‌ای برای لمینت‌‌ها نیاز است.

به علت ارتباط میان پوسیدگی دندان و لمینت، احتمال بروز عفونت و خونریزی لثه، آسیب لثه‌‌ای و حساسیت دندان‌‌ها در کودکان بالا می‌‌رود. همچنین، لمینت‌‌های ثابت برخلاف لمینت‌‌های متحرک، قابلیت برداشت را ندارند که این نکته نیز باید در نظر گرفته شود. در کودکان، معمولاً دوام لمینت کاهش می‌‌یابد.

برای دریافت اطلاعات دقیق درباره عوارض این روش زیبایی برای کودکان، بهتر است با دندانپزشک زیبایی مشورت کنید.

کدام کودکان می‌‌توانند از لمینت استفاده کنند؟

لمینت دندان، مناسب برای افرادی است که بهبود ظاهر دندان‌‌هایشان را می‌‌خواهند. اگرچه استفاده از لمینت در کودکان با سن پایین معمولا محدودیتی ندارد، اما بسیاری از دندان‌‌پزشکان توصیه نمی‌‌کنند؛ زیرا کودکان در این سنین دارای دندان‌‌های شیری هستند و دندان‌‌های دائمی آن‌‌ها به‌‌طور کامل رشد نکرده‌‌اند.

 آیا لمینت دندان برای کودکان انجام می‌‌شود؟

در شرایط استثنایی، در صورتی که هیچ گزینه‌‌ی درمانی دیگری برای مشکلات دندانی کودک وجود نداشته باشد، دندانپزشک ممکن است علیرغم وجود دندان‌‌های شیری، از روکش ونیر لمینت برای کودکان استفاده کند. کودکانی که با مشکلات دندانی جزئی مانند نامنظمی، ناهمواری، دندان‌‌های زاویه‌‌دار، یا فاصله بین دندانی کمی مواجه هستند، ممکن است از لمینت دندان استفاده کنند.

کدام کودکان نمی‌‌توانند از لمینت استفاده کنند؟

با وجود تمام ویژگی‌‌های مثبت و منحصر به فردی که لمینت برای کودکان دارد، همچنان توصیه نمی‌‌شود که این کار برای همه کودکان انجام شود. کودکانی که دارای شرایط زیر هستند، نباید لمینت را روی دندان‌‌های خود داشته باشند:

  • کودکان با بیماری دهان و لثه
  • داشتن عفونت های لثه مانند پریودنتال
  • رشد بیش از حد دندان
  • کودکانی که سلامت عمومی پایین دارند
  • کودکانی که مدام دندان قروچه می‌‌کنند

لمینت دندان برای چه رده سنی در کودکان مناسب است؟

حداقل سنی که کودکان می‌‌توانند لمینت روی دندان‌‌های خود داشته باشند، 14 سالگی است. با این حال، پزشکان تأکید می‌‌کنند که بهترین سن برای انجام لمینت 18 سالگی است، زیرا در این سن، رشد استخوانی فک کامل شده و نیاز به دوباره تعویض لمینت کاهش می‌‌یابد.

معایب استفاده از لمینت در کودکی

همانطور که گفته شده، لمینت برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌‌شود. محدودیت استفاده از لمینت نه تنها به شرایط سنی بلکه به شرایط فردی هم بستگی دارد. اگر با مشکلات دندانی روبه‌‌رو هستید و قصد ترمیم دندان‌‌های خود را دارید، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید. در ادامه، به معایب دریافت لمینت در سنین جوان می‌‌پردازیم:

  • هنگامی که مینای دندان برای اعمال لمینت تراشیده می‌‌شود، ضروری است که از لمینت استفاده شود. اما برای جنبه زیبایی، می‌‌توان لمینت قدیمی را با یک لمینت جدید جایگزین کرد که در افرادی که سن پایین دارند، این موضوع ممکن است دشوار باشد.
  • در سنین جوانی که دندان‌‌ها در حال رشد هستند، روکش لمینت دندان به راحتی از خط لثه جدا می‌‌شود، که این امر می‌‌تواند تأثیر قابل توجهی بر طرح لبخند فرد داشته باشد.
  • مهم است بدانید که اگر فرد مینای کافی برای اعمال لمینت نداشته باشد، دندان‌‌هایش ممکن است آسیب زیادی ببینند.
  • لمینت بر روی سطح جلویی دندان‌‌ها قرار می‌‌گیرد. زمانی که دندان‌‌ها در حال رشد هستند، آن‌‌ها تحت فشار زیادی قرار می‌‌گیرند که این می‌‌تواند ساختار دندان‌‌ها را خراب کند.

مراقبت های بعد از لمینت دندان کودکان

بعد از نصب لمینت روی دندان، لازم است به رعایت نکات بهداشتی توجه شود. اگرچه کودک‌‌تان ممکن است به استفاده از مسواک، دهان‌‌شویه، نخ دندان و سایر وسایل بهداشت دهان بی‌‌تفاوت باشد، اما وظیفه شماست که به او آموزش دهید که چگونه بهداشت دهان و دندان را باید رعایت کند.

سخن پایانی

استفاده از لمینت برای کودکان موضوعی است که بسیاری از والدین به آن توجه می‌‌کنند. اما قبل از انجام هرگونه اقدامی و به منظور حفاظت از سلامت دهان فرزندانتان، لازم است با دندانپزشک زیبایی مشورت کنید. از این رو برای انجام لمینت دندان برای کودک دلبندتان با بهترین کیفیت و قیمت می‌‌تونید به مطب دکتر کریمی مراجعه کنید و زیبایی را به چهره کودک خود هدیه دهید.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.