12 خرداد 1397

بعد از عصب کشی دندان چه بخوریم

بعد از عصب کشی دندان چه بخوریم و غذا خوردن بعد از عصب کشی دندان چگونه باشد؟ همواره سوالی است که بسیاری از بیماران دارند که دندانپزشک بر اساس شرایط دندان عصب کشی شده توصیه هایی به بیمار دارد.

بعد از عصب کشی دندان چه بخوریم و چه مواردی را رعایت کنیم؟

مصرف مایعات پس از عصب کشی دندان به بیماران توصیه می شود. غذای مصرفی بایستی به صورتی باشد که به دندان عصب کشی شده فشار نیاورد و حتی الامکان از مصرف غذاهای سفت که به دندان فشار می آورد تا یک شبانه روز اجتناب شود. بیماران بایستی برای حداقل یک شبانه روز از مصرف نوشیدنی های خیلی داغ پرهیز نمایند. لازم به ذکر است برای بیماران رعایت نکات بهداشتی توسط بیمار لازم است و استفاده از مسواک و دهانشویه ها جهت جلوگیری از عفونت های احتمالی لازم است.

آب نمک، مصرف سیر، روغن درخت چای، گل میخک، زنجبیل، پیاز و... در کاهش درد و از بین بردن التهاب های بعد از عصب کشی موثر هستند.

بعد از عصب کشی چه نخوریم؟

اگر بخواهیم لیست مواد غذایی را که نباید تا چند روز پس از عصب کشی مصرف کرد را نام ببریم، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• از مصرف مواد غذایی سفت و سخت اجتناب نمایید، یخ، آجیل، قند، میوه های سفت و ... از جمله مواردی است که باید تا مدتی از مصرف آن ها اجتناب کرد.
  • مواد غذایی خیلی گرم یا سرد، با توجه به حساس شدن دندان می توانند منجر به درد در دندان عصب کشی شده شوند.
  • از مصرف مواد غذایی چسبناک و شیرین اجتناب نمایید.
بعد از عصب کشی دندان چه بخوریم

غذا خوردن بعد از عصب کشی دندان چگونه باشد؟

دندان عصب کشی شده ممکن است در چند مرحله عصب کشی شده باشد که نیاز به بودن مواد پنبه و غیره درون روت دندان عصب کشی شده است که در این موارد بایستی غذا خوردن به نحوی باشد که به دندان فشار نیاورد. مصرف مایعات خیلی سرد و یا خیلی گرم که سبب تحریک دندان عصب کشی شده می شود نیز توصیه نمی شود.

بایستی حتی الامکان از مصرف مواد جویدنی بعد از 2 ساعت اجتناب شود. بایستی حتی الامکان تا چند روز مواد سفت برای بیمار استفاده نشود نظیر آجیل که بایستی حتما اجتناب شود.

درد تا چند روز بعد از عصب کشی طبیعی است و جای نگرانی ندارد!

درد در موضع عصب کشی شده یا ورم یا خونریزی چیز غیر عادی نبوده و براحتی برطرف می شود. لازم به ذکر است که مصرف آنتی بیوتیک های تجویزی دندانپزشک برای برطرف کردن عفونت دندان عصب کشی شده مناسب است. درد در روزهای اولیه بعد از عصب کشی دندان غیر عادی نیست و بمرور زمان با رعایت نکات تجویزی دندانپزشک بخوبی این موارد قابل حل است.

در مورد دندان عصب کشی شده لازم است بدانید که دندان حساس شده و شکننده می شود لذا بایستی از نظر استحکام ترمیم شود که روکش دندان درمانی مناسب برای این امر است. با روکش دندان استحکام بالایی برای دندان عصب کشی شده بدست می آید. عصب کشی دندان های مختلف متفاوت است و دندان های آسیاب و دندان های جلو دارای کانال های مختلفی بوده و لذا برای عصب کشی روند متفاوتی و مختلفی را طی می کند.