ارتودنسی بهتر است یا لمینت دندان؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
23 فروردین 1400

ارتودنسی بهتر است یا لمینت دندان؟

سوال بسیاری از متقاضیان درمان های دندانپزشکی آن است که آیا ارتودنسی بهتر است یا لمینت دندان؟ در این مقاله سعی در پاسخ به این سوال هستیم و به معرفی ویژگی ها و تفاوت های بین آن ها خواهیم پرداخت. در حالت کلی در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم انتخاب ارتودنسی یا لمینت دندان بسته به شرایط دندان های فرد بوده و نظر نهایی برای انتخاب درمان با دندانپزشک خواهد بود.

فهرست محتوای صفحه :

ارتودنسی بهتر است یا لمینت دندان و تفاوت ها آن ها در چیست؟

به طور خلاصه باید گفت اگر دندان های شخصی بهم بریختگی وسیع و بی نظمی شدید داشته باشد، بایستی از ارتودنسی استفاده کند. اما در مورد نقص هایی نظیر تغییر رنگ دندان ها، دندان های کوچک و اصلاح طول تاج و ... نیاز به لمینت کردن دندان است. انتخاب روش درمانی بسته به مشکلات خاص دندانی فرد انجام می شود.

برای پی بردن به تفاوت های بین ارتودنسی و لمینت دندان و شرایط هر کدام از این روش های درمانی در ادامه مطلب به معرفی روش ها می پردازیم.

ارتودنسی برای چه کسانی بهتر است؟

ارتودنسی دندان در مورد دندان هایی استفاده می شوند که بی نظمی وسیع دارند، در این روش درمانی با استفاده از سیم بندی و براکت های مخصوص، با اعمال فشار کنترل شده به دندان ها، به مرور زمان ردیف بودن و یکنواختی دندان ها را برای فرد فراهم می کنند. درمان ارتودنسی زمان بر بوده و طی چند ماه انجام می شود. این درحالی است که استفاده از روش های نوین در زمینه ارتودنسی آسودگی بیمار را به همراه خواهد داشت. از روش های نوین در زمینه ارتودنسی می توان به ارتودنسی نامرئی اشاره کرد. در این روش درمانی براکت ها و سیم بندی مخفی شده و از این لحاظ در طول مدت درمان از نظر زیبایی محدودیتی را برای فرد ایجاد نمی کند.

ارتودنسی بهتر است یا لمینت

با این وجود برخی از بیمارن گاها استفاده از لمینت دندانی را برای پوشانده شدن نقص دندانی می خواهند، این امر شاید بتواند در زمان کوتاه تری نقص دندانی را بپوشاند اما مشکل دندان ها در این سطح به هم ریختگی با لمینت کردن ان ها برطرف نمی شود. بنابراین در انتخاب روش درمانی برای دندان های خود بهتر است نظر دندانپزشک را بر نظر خود مقدم بدانید.

لمینت دندان برای چه کسانی بهتر است؟

لمینت دندان از دسته روش های زیباسازی دندان ها محسوب می شود. لمینت دندان به صورت یک لایه نازک از جنس سرامیک یا کامپوزیت بوده که بر روی مینای دندان نصب می شود. سرامیکی یا کامپوزیتی بودن لمینت های دندانی تفاوت در روند درمان و میزان تراش مینای دندان را نیز در پی دارد. این روش درمانی بخصوص در نقص های سطح کوچک نظیر دندان های کوچک، تغییر رنگ دندان ها و اصلاح طول تاج دندان ها بسیار پر کاربرد است. در لمینت کردن دندان ها، ابتدا دندان برای لمینت کردن تراشیده و قالب گیری برای ساخت لمینت انجام می شود. پس از ساخت لمینت دندانی در لابراتوار، عملیات نصب آن انجام می شود. از چسب مخصوص برای الصاق لمینت به دندان در درمان انجام می شود. لمینت ها نیز دارای جنس هی مختلفی بوده و درجه استحکام و زیبایی مختلفی دارند. بر این اساس قیمت هر واحد لمینت دندانی بسیار متفاوت است. از این نظر نیاز به تراشیدن دندان ها، تغییر رنگ و ... از محدودیت های لمینت دندان محسوب می شود.

استفاده از فناوری های نوین در زمینه ساخت لمینت دندان، نظیر کد کم می تواند لمینت های زیبایی را برای استفاده بیماران فراهم آورد. امکان انتخاب لمینت ها با رنگ های مختلف برای استفاده وجود دارد. ساخت لمینت با فناوری های نوین امکان تهیه لمینت های زیبا و سه بعدی را فراهم کرده که زیبایی منحصر به فردی را برای دندان های افراد بدست می آید. با استفاده از لمینت، لبخندی جذاب و دوست داشتنی را تجربه نمایید.

لمینت دندان بهتر است در چه درمانی استفاده شود؟

در هر یک از موارد زیر پیشنهاد به استفاده از درمان زیبایی لمینت دندان برای رفع نقص های دندانی است.

  • دندان های شکسته، به خوبی لمینت ها نقص شکستکی را پنهان می کنند.
  • سفید کردن دندان ها، درست است که برای سفید کردن دندان از روش مجزا استفاده می شود اما در موزد تغییر رنگ های شدید و لکه هایی که با سفید کردن معمول برطرف نمی شوند، پیشنهاد استفاده از لمینت دندان است.
  • اصلاح طول تاج دندان ها، کوتاهی یا بلندی دندان ها بسیار در زیبایی افراد تاثیرگذار است. با لمینت به خوبی می توان طول تاج دندان را اصلاح نمود. دندان های بلندتر چهره افراد را جذاب تر و جوان تر نشان می دهد.
  • ...
ارتودنسی بهتر است یا لمینت

ارتودنسی بهتر است در چه درمانی استفاده شود؟

ارتودنسی یک روش قدیمی در زمینه درمان های دندانپزشکی است که برای بسیاری از نقص های دندانی استفاده می شود. در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • اصلاح فواصل بین دندانی، فاصله زیاد بین دندان ها از نقص های دندانی محسوب شده و استفاده از ارتودنسی می تواند این امر را برطرف نماید، با این وجود می توان از لمینت دندان نیز برای رفع این نقص بهره برد.
  • برطرف کردن ظاهر نامرتب دندان ها، با استفاده از ارتودنسی و اعمال نیروی فیزیکی به دندان ها، نامرتبی آن ها به مرور زمان برطرف می شود.
  • جلو بودن دندان های فک بالا
  • جلو بودن دندان های فک پایین
  • ...

از مهم ترین تفاوت های بین لمینت کردن دندان و ارتودنسی می توان به نیاز به تراش دندان ها در لمینت دندانی اشاره نمود. در واقع در لمینت دندان مینای دندان تراشیده شده و این امر می تواند مقاومت دندان در برابر سایش را تا حدی کاهش دهد. از این رو لمینت کردن دندان ها روشی برای زیبایی بیشتر محسوب می شود. با این وجود روش درمانی ارتودنسی نیز نیاز به زمان بالایی دارد، به عنوان مثال شاید بیش از یک سال برای ارتودنسی نیاز باشد. همچنین نبایستی این امر را نادیده گرفت که ممکن است لمینت های دندانی پس از دوره ای دچار تغییر رنگ نیز شوند.

نکته دیگر در مورد تفاوت های بین لمینت دندان و ارتودنسی آن است که شما در ارتودنسی تنها یکبار هزینه پرداخت می کنید، این در حالی است که لمینت کردن دندان مدت دایمی دندان ها را محافظت نمی کند، چه بسا نیاز به لمینت کردن و یا ترمیم لمینت پس از چندین سال باشد. از این رو تفاوت هزینه ها در ارتودنسی و لمینت کردن نیز ملاک است.

متخصص دندانپزشکی برای ارتودنسی و لمینت دندان

با انتخاب یک متخصص مجرب در زمینه لمینت دندان یا ارتودنسی به بهترین نحو ممکن درمان دندانپزشکی را انجام دهید. اگر به دنبال مرکزی معتبر در تهران هستید که بتواند درمان های دندانپزشکی نوین بخصوص در زمینه لمینت و ارتودنسی را ارایه دهد، پیشنهاد ما دندانپزشکی دکتر سعید کریمی است. شما در این دندانپزشکی از فناوری های دیجیتال برای انواع درمان های دندانپزشکی بهره خواهید برد.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.