12 اردیبهشت 1403

لمینت دندان برای زنان باردار چگونه انجام می‌شود؟

بیشتر دندانپزشکان و پزشکان زنان توصیه نمی‌کنند که زنان باردار لمینت دندان انجام دهند. آنها معتقدند در طول دوره بارداری، زنان فقط باید به درمان‌های ضروری و اورژانسی دندانپزشکی مراجعه کنند، مانند درمان خرابی یا پوسیدگی شدید دندان‌ها که ممکن است به عفونت و مشکلات بارداری منجر شود. بنابراین، بهتر است که هرگونه خدمات دندانپزشکی غیرضروری از جمله لمینت، تا پس از زایمان موکول شود.

آیا امکان لمینت در دوران بارداری وجود دارد؟

با شروع دوران بارداری، باید به مراقبت‌های پس از بارداری توجه کرده و از برخی اقدامات خودداری کنید. دوران بارداری یک دوره شیرین و در عین حال حساس برای زنان بوده که ممکن است با محدودیت‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو شوند، از جمله بیماری‌های دهان و دندان که در صورت جدی بودن، نیاز به درمان دارند.

لمینت دندان در دوران بارداری لزومی ندارد؛ زیرا حاملگی تأثیر زیادی بر دهان و دندان می‌گذارد. مشکلاتی مانند تورم و التهاب لثه، تخریب مینای دندان و کاهش کلسیم در بدن مادر از عواملی بوده که باعث می‌شوند دندانپزشکان توصیه کنند این روش‌ها را پس از زایمان انجام دهید. این مشکلات ممکن است باعث افتادن لمینت و کاهش ماندگاری آنها شود.

لمینت در سه ماهه اول بارداری

در سه ماهه اول بارداری، انجام لمینت توسط دندانپزشکان یا پزشکان زنان تأیید نمی‌شود. این امر به دلیل تشکیل بافت جنین در این دوره بوده که با استفاده از مواد شیمیایی ممکن است مشکلات و حساسیت‌هایی ایجاد شود.

لمینت دندان برای زنان باردار چگونه انجام می‌شود؟

علاوه بر این، علائم بارداری مانند تهوع، بی‌اشتهایی و استفراغ در سه ماهه اول می‌توانند فرآیند درمان را دشوارتر و طولانی‌تر کنند. علائمی مانند سرگیجه و درد معده نیز این مشکلات را تشدید می‌کنند. بنابراین، توصیه می‌شود که خانم‌ها در این دوره حداقل دوبار به دندانپزشک مراجعه کنند.

لمینت دندان در سه ماهه دوم بارداری

بهترین زمان برای انجام لمینت دندان در دوران بارداری، سه ماهه دوم بارداری است. این زمان مناسب‌ترین زمان برای انجام درمان‌های ترمیمی دندانپزشکی محسوب می‌شود که بهتر است در دو جلسه انجام شود تا فشار زیادی بر روی مادر نیاید، به‌ویژه که برای خانم باردار دراز کشیدن به پشت در مدت طولانی مناسب نیست.

بنابراین اگر قصد انجام لمینت در بارداری را دارید، بهتر است در سه ماهه دوم این اقدام را انجام دهید. همچنین، حتما از پزشک خود سوال کنید که لمینت کردن دندان برای چه افرادی مناسب است تا از مشکلات بعدی آگاه شوید.

لمینت دندان در سه ماهه سوم حاملگی

در سه ماهه سوم بارداری، بیشترین میزان رشد جنین اتفاق می‌افتد و بنابراین، انجام درمان‌های سخت و طولانی مانند لمینت دندان برای خانم‌های باردار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. درازکشیدن طولانی‌مدت به پشت می‌تواند فشار زیادی بر روی عروق خونرسانی جفت بیاورد و احتمال سقط جنین به‌خاطر کمبود خون افزایش یابد.

عوارض لمینت دندان برای زنان باردار چیست؟

انجام لمینت در زنان باردار، عوارض و مشکلاتی را برای مادر و جنین به دنبال دارد. برخی از عوارض احتمالی شامل موارد زیر می‌شوند.

• تورم و التهاب لثه: تغییرات هورمون در بدن زنان در دوران حاملگی، مشکلات و دردسرهای زیادی را ایجاد می‌کند که علائم آن بیشتر از همه در دهان و دندان قابل مشاهده است. التهاب لثه در بارداری اغلب رخ می‌دهد و در صورت انجام لمینت، ممکن است تشدید شده و منجر به بیماری‌های جدی شود. همچنین، به دلیل مصرف مواد رنگی یا تجمع باکتری، تغییر رنگ لمینت های دندان نیز ممکن است رخ دهد.
  • کاهش کلسیم در بدن مادر: جنین در دوران بارداری از مواد مغذی بدن مادر، به‌ویژه کلسیم، برای رشد و تغذیه استفاده می‌کند که این کلسیم را از دندان و استخوان‌های مادر می‌گیرد. انجام لمینت در این دوران ممکن است باعث کاهش کلسیم بدن مادر شود و عوارض آن می‌تواند شامل تحلیل رفتن دندان‌های مادر باشد.
  • تحلیل مینای دندان و پوسیدگی: علاوه بر مشکلات لثه‌ای، تحلیل مینای دندان نیز در این دوران معمولاً زیاد دیده می‌شود. برای انجام لمینت دندان، دندانپزشک بخشی از مینای دندان را تراشیده که این به معنای افزایش میزان آسیب‌دیدگی مینای دندان در دوران بارداری است. ارتباط بین لمینت و پوسیدگی نیز وجود دارد و این مشکل در دوران بارداری تشدید می‌شود.

مشورت با پزشک زنان برای لمینت کردن دندان در دوران بارداری

قبل از انجام خدمات دندانپزشکی ترمیمی یا زیبایی، حتماً باید با پزشک زنان مشورت کنید و با تجویز دکتر زنان و مشاوره با دندانپزشک متخصص، برای درمان دندانپزشکی اقدام نمایید.

چرا کلینیک دندانپزشکی در دوران حاملگی انجام لمینت دندان را پیشنهاد نمی کند؟

بسیاری از خدمات زیبایی دندانپزشکی معمولاً در درمانگاه‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی ارائه می‌شود؛ اما در دوران بارداری، این خدمات به افراد حامله ارائه نمی‌شود. لمینت کردن دندان در این دوران می‌تواند باعث التهاب لثه و آسیب به مینای دندان مادران باردار شود؛ بنابراین، انجام چنین درمان‌های زیبایی در این دوران ضرورتی ندارد و بسیار خطرناک است. علاوه بر این دو مورد، سه دلیل دیگر برای منع انجام لمینت در دوران حاملگی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم:

• زنان باردار نباید برای چند ساعت به حالت پشت دراز بکشند: در زمان انجام لمینت دندان، زنان باردار باید در وضعیتی قرار بگیرند که کمترین تنش و فشار روی بدنشان باشد. این امر به دلیل احتمال خطراتی برای جنین و ساختارهای مربوط به غذا رسانی به جنین در صورت درازکشیدن در وضعیتی نامناسب، بسیار حائز اهمیت است. اگر درازکشیدن به پشت برای انجام خدمات زیبایی مانند لمینت بسیار طولانی شود، احتمال وارد شدن فشار بیش از حد و بروز مشکلات برای جنین وجود دارد. به طور کلی، انجام این خدمات نیازمند صرف زمان زیادی بوده که بیمار در طول آن باید در وضعیت نامناسبی قرار بگیرد. این ممکن است عاملی برای آسیب دیدن جنین باشد.
  • استفاده از اشعه ایکس برای انجام لمینت دندان: در کلینیک دندانپزشکی، برای اتصال دقیق لمینت به سطح دندان، استفاده از اشعه ایکس برای گرفتن تصاویر رادیوگرافی از دندان‌ها ضروری است. با این حال، زنان باردار باید از تمامی مواردی که باعث قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس می‌شوند، خودداری کنند. این اشعه می‌تواند به مادر و جنین آسیب جدی وارد کند؛ بنابراین، زنان باردار در این دوران باید از انجام هرگونه درمان‌های زیبایی دندانپزشکی پرهیز کنند.
  • خطرات استفاده از مسکن و ضد درد در بارداری: یکی از نکات اساسی در لمینت کردن دندان، ضرورت مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری از عفونت دندان و استفاده از مسکن‌ها برای کاهش دردهای احتمالی دندان است.
لمینت دندان برای زنان باردار چگونه انجام می‌شود؟

با این حال، در دوران بارداری، زنان باید با احتیاط و با مشورت پزشک متخصص زنان هر گونه دارو را مصرف کنند. از این رو، مصرف مسکن‌ها در لمینت کردن دندان در دوران بارداری می‌تواند خطرناک باشد و باید از انجام آن خودداری شود.

احتمال تغییر رنگ لمینت‌ دندان در حاملگی

در دوران بارداری، ممکن است تغییراتی در سطح اسیدیته بدن رخ دهد که می‌تواند منجر به تغییر رنگ لمینت شود و در نتیجه فرد ممکن است بخواهد دوباره لمینت دندان خود را تعویض کند. برای جلوگیری از این امر و هزینه‌های اضافی، توصیه می‌شود که لمینت کردن دندان را به پس از دوران بارداری موکول کنید.

سخن پایانی

لمینت دندان برای زنان باردار به‌خودی‌خود خطری ندارد نیست؛ اما با توجه به اینکه صرفاً یک عمل زیبایی است و ضرورتی ندارد، توصیه می‌شود آن را به بعد از حاملگی موکول کنید. انجام لمینت برای زنان باردار ممکن است عوارضی مانند اشعه ایکس عکسبرداری از دهان و دندان، تشدید تورم و التهاب لثه، تحلیل مینای دندان و کاهش کلسیم بدن مادر را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، به پشت خوابیدن طولانی‌مدت در حاملگی برای جنین خطرناک است و احتمال سقط جنین نیز وجود دارد.

برای انجام خدمات دندانپزشکی و لمینت کردن دندان در دوران بارداری، حتماً با پزشک متخصص زنان و دکتر متخصص مامایی مشورت کنید و به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. می‌توانید برای مشاوره و درمان دندان‌های خود با استفاده از آخرین تکنولوژی روز دندانپزشکی دنیا با خیالی آسوده به مطب دکتر سعید کریمی مراجعه کنید.